torsdag 29 juli 2010

Valrörelsen närmar sig

Den 19 september är det val. Alltid lika högtidligt och spännande.

Jag har deltagit i varje valrörelse sedan 1962 då jag, som 19 åring, för första gången stod på Folkpartiets lista till kommunfullmäktige i hemstaden Mjölby. Jag stod inte på s.k. valbar plats med jag tyckte ändå att det var hedrande.
Den plattform jag hade då var som ordförande i FPU Mjölby sedan 1960. Mitt partival var styrt av ett brinnade intresse för Folkpartiets ideologi socialliberalismen. Om kommunpolitik visste jag knappast något.

Därefter har jag, sedan jag blev invald i Landstinget i Östergötland vid 1970 års val,ägnat 40 år av mitt liv åt landstingspolitiken. Som heltidspolitiker och ordförande för Folkpartiets landstingsgrupp från 1984 t.o.m 2006. I min bok "Politikerrollen bakom rubrikerna" har jag beskrivit många intressanta erfarenheter och händelser under den tiden.

För första gången sedan 1962 står jag nu åter på en FP-lista till kommunfullmäktige. Denna gång i Norrköping, som Vånga där jag bor tillhör. Jag hade ju tänkt sluta med politiken men blev uppmuntrad av den yngre generationen folkpartister i Norrköping att ställa upp. Man ville ha med mig p.g. av min erfarenhet och kunskap som tidigare ledande politiker i landstinget. Så jag ställde upp och står nu på åttande plats på listan.

Att delta i en valrörelse är bland det roligaste och mest stimulerande jag kan tänka mig. Det är mycket praktiskt arbete men också att vara påläst om politiken i stort och framför allt om Folkpartiets politik. Att möta människor i samtal,att beskriva vad man själv vill göra i politiken för att förändra och förbättra. Att möta andra partiers kandidater i tidningsdebatt eller direkt. Att tillsammans med andra göra grundarbetet för den parlamentariska demokratins fortbestånd och utveckling. Det tycker jag är stort.

Det är ett frivilligt oavlönat ideelt arbete men som ger så mycket tillbaka. Att möta andra människors tankar och förväntningar om framtiden och att få ge andra av sin övertygelse. Att få göra det från Folkpartiet liberalerna, ett tydligt parti med stolt historia och som har svar också på framtidens utmaningar. Att delta aktivt också i denna valrörelse 2010 tilsammans med andra liberaler och få tävla med andra partier om väljarnas stöd och förtroende. Det ser jag fram emot med glädje!

Till de frågor som jag särskilt ska driva som mina profilfrågor ska jag återkomma. Mitt kampanjflygblad är under produktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar